Lounais-Suomen-SYLI ry

Syömishäiriöliiton alueyhdistys Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueilla

  • Toiminta
    • Sairastavalle
    • Läheiselle
    • Luennot
    • Hyödyllisiä linkkejä ja avuntarjoajia
  • Sylintäydeltä- blogi
  • Vapaaehtoiseksi?
  • Ota yhteyttä!
  • Yhdistys
    • Keitä me olemme?
    • Jäseneksi
    • JÄSENKIRJEET
  • Taito-valmennus

Löydät meidät myös somesta!

Made in Turku

Löydä Itsesi Uudelleen

16.5.2025 : admin Kommentoi

Oli aika, jolloin kehoni ei tuntunut kodilta,
vaan maisemalta, jota yritin muokata, piilottaa ja hallita –
kuin yrittäisin estää joen virtaamasta luonnollista uomaansa.
Katsoin itseäni kuin vierasta,
kuuntelin sisäistä ääntä, joka ei ollut oma,
vaan pelon, vaatimusten ja vääristyneen toivon sekoitus.

Päivät olivat kuin peilejä, joista näin vain vääristymiä.
Jokainen heijastus kertoi tarinaa, jota en halunnut kirjoittaa –
mutta kirjoitin sen silti, kehooni, katseeseeni, käytökseeni.
Jokainen hymy, jonka annoin, oli yritys vakuuttaa,
etten ollut hukassa, vaikka olinkin eksynyt.

Silloin luonto oli ainoa, joka ei pyytänyt minua muuttumaan.
Se antoi minun istua hiljaa mättäällä,
antaa kyyneleiden pudota sammaleelle,
ja muistutti, ettei mikään kukka kuki joka päivä
– eikä sen tarvitsekaan.

Se ei kiirehtinyt, ei vetänyt johtopäätöksiä,
vaan oli vain, kuten olin minäkin – keskeneräinen, mutta riittävä.

Kun katsoin puuta, joka oli käynyt läpi talven,
silti edelleen pystyssä,
sen runko täynnä merkkejä myrskyistä ja vuosirenkaista,
ajattelin: ehkä minäkin saan jäädä tähän.
Ehkä toipuminen ei ole palaamista entiseen,
vaan juurtumista siihen, mitä olen ollut koko ajan.

Aloin syödä, en rangaistuksena tai ansaitsemisena,
vaan siksi, että linnutkin tarvitsevat ruokaa lentääkseen.
Aloin levätä, en laiskuudesta, vaan koska metsäkin hiljenee iltaisin.
Aloin kuunnella kehoani kuin ystävää, joka ei ollutkaan vihollinen,
vaan viestinviejä, joka kaipasi vain tulla kuulluksi.

Aloin hyväksyä sen, että hauraus ei ole heikkoutta,
vaan osa elämää, niin kuin sade on osa kevättä.
Että itkukin voi kastella maata, josta uutta voi versoa.
Että hiljaisuus ei ole tyhjyyttä, vaan mahdollisuus kuulla totuus.

Minusta tuli lempeämpi itselleni –
kuten luonto on kaikille, jotka palaavat sen luo rikkinäisinä.
Ja vähitellen, aivan kuin ensimmäiset versot rikkovat routaa,
alkoi minussa kasvaa toivo,
että elämä voi olla enemmän kuin selviäminen.
Että minä voin olla enemmän kuin oireeni.

Opin rakastamaan myös niitä osia itsessäni,
joita olin ennen piilottanut varjoihin.
Opin katsomaan kehoani kiitollisuudella,
ei siksi, miltä se näytti, vaan siksi, että se kantoi minut tänne asti.

Löydä itsesi uudelleen –
ei pakottamalla, ei mittaamalla,
vaan antamalla itsellesi aikaa kasvaa,
juurtua, hengittää,
ja tulla osaksi maailmaa, joka ei koskaan vaatinut sinua
olemaan muuta kuin sinä.

Ja ehkä jonain päivänä,
kun katsot itseäsi lempeässä valossa,
ymmärrät:
et koskaan ollut rikki –
vain eksyksissä.
Ja nyt olet matkalla kotiin.

by Krista-Mari Katajisto

Kategoriassa: Blogi

Kohtaamisia..

27.11.2012 : admin Kommentoi

Syksyn koulukiertueeseen liittyvä viimeinen toimenpide eli raportin (kts. alla) julkaisu saatiin juuri tehtyä. Olo on kieltämättä hieman haikea, puolen vuoden projekti on nyt ohi. Olen oppinut tänä vuonna todella paljon, olen saanut kasvaa sekä ammatillisesti että ihmisenä, olen löytänyt itsestäni uutta yllättävääkin osaamista. Elo ja olo täällä Kerttulinkadun toimistolla on työnteon ohella ollut keskusteluja elämän suurista kysymyksistä, naurua (välillä jopa väsyneen puolihysteeristä) ja täynnä tilaa oppia ja ihmetellä.

Päätyöni oli vastata Olet arvokas koulukiertueesta. Olen todella ylpeä siitä kokonaisuudesta, joka saatiin luotua. Kiertueen mahtavat naiset paitsi tekivät työtä täydellä sydämellä, myös rohkaisivat toisiaan ja jakoivat ajatuksiaan avoimesti. Matkoilla autot ja bussit täyttyivät hyväntuulisesta naurusta. Jokainen heistä ohjasi pajoja omintakeisella tyylillään, muokaten valmista sabluunaa itsensä näköiseksi. Kun aloitin palautelappujen käsittelyn, olin ällistynyt siitä, miten valtaosa nuorista oli ollut todella vaikuttunut pajapäivästä. Vaikka tiedon kokoaminen oli aluksi mekaanista datan syöttämistä tietokoneohjelmaan, hyvin nopeasti hahmottui se, mikä näkyy lopullisessa raportissa. Kiertue oli näin suuri menestys siksi että saimme olla aitoja. Emme ole sen kummemmin kiertuetta markkinoineet, mutta mahdollisesta jatkosta neuvotellaan jo. Jäämme odottelemaan..

Eniten kuitenkin hämmästelen kaikkia kohtaamisia. Olen saanut tavata toipuneita ja läheisiä, vapaaehtoisia ja hallituksen jäseniä. Kiitos siitä, että olen saanut kulkea rinnallanne. Ja vaikka onkin marraskuun loppu, valoa matkallenne.

Olet arvokas -koulukiertueen raportti

Mirkka Mäkelä

Kategoriassa: Blogi

Tulevia tapahtumia

  • Avoin kahvihetki Kupittaanpuistossa
    25/06/2026 klo. 13:00, Kupittaa, Turku
  • Avoin kahvihetki Puolalanpuistossa
    29/06/2026 klo. 13:00, Puolalanpuisto, Turku
  • Kesäretki Ruissalon Kansanpuistoon
    30/06/2026 klo. 13:00, ,
  • Avoin kahvihetki Kupittaanpuistossa
    02/07/2026 klo. 13:00, Kupittaa, Turku
  • Avoin kahvihetki Puolalanpuistossa
    06/07/2026 klo. 13:00, Puolalanpuisto, Turku
  • Näytä kaikki tapahtumat »

Yhteystiedot

Toimintakeskus
Lounais-Suomen - SYLI ry
Maariankatu 8 D 104,
20100 Turku
lounaissuomi@syliin.fi

Toiminnanohjaaja
Petra Alamäki
petra.alamaki@syliin.fi
040 153 5399

Toiminnanohjaaja
Sami Heimo
sami.heimo@syliin.fi
040 5958 542

Viimeisimmät blogikirjoitukset

  • Löydä Itsesi Uudelleen
  • Toksinen TikTok
  • Kerro kerro kelloni, ken suoriutuu meistä parhaimmin
  • Älä laihduta päivä!
  • SAIRAUS ON KÄYMÄSSÄ MEISSÄ