Kaunottaria ja hirviöitä – kehonormeja kritisoiva aktivismi mediassa
Verkossa, sosiaalisessa mediassa, televisiossa ja jopa mainoksissa näkyy yhä enemmän sisältöä, joka pyrkii kritisoimaan liian tiukkana nähtyjä kauneusihanteita ja kehonormeja. Tavoitteena on yleensä laajentaa arvokkaana, normaalina tai kauniina pidetyn kehollisuuden skaalaa. Mutta millaisia esimerkiksi sukupuoleen, seksuaalisuuteen ja kehon sallittuun kokoon liittyviä odotuksia ja normeja niissä todella rikotaan, vai uusintavatko ne ehkä samoja valta-asetelmia joita väittävät rikkovansa? Luodaanko aktivismissa jopa uudenlaisia normeja, kuten vaatimusta ”rakastaa kehoasi sellaisena kuin se on”? Millä muilla tavoilla voisi ajatella, kuvitella ja kuvallistaa erilaisten kehojen arvoa, kykyjä ja voimaa?
Esittelen muutamia kehonormeja kritisoivia mediaesimerkkejä ja kutsun keskustelemaan niistä kanssani. Väitän, ettei riitä, että kauneuden tai normaaliuden määritelmää laajennetaan sisällyttämään useammanlaisia kehoja, kuten vaikkapa Dove-kosmetiikkayhtiön Aidon kauneuden puolesta -kampanjassa, sillä tällöin normaalin rajat vain siirtyvät hieman, mutta normit eivät sinänsä murru. Joissakin viime vuosien keho-, lihavuus- ja queer-aktivistisissa mediaprojekteissa kuitenkin hylätään kauneuden, ylpeyden tai oman kehon täydellisen hyväksymisen ihanne ja käytetään sen sijaan hyväksi huumoria, ironiaa, liioittelua ja normeihin sopimattomilla kehoilla ja seksuaalisuudella revittelyä. Miltä näyttää ja tuntuu normaalin ihannoinnista irrottautuva kehoaktivismi?
FT Katariina Kyrölä, yliopistonlehtori, mediatutkimus, Turun yliopisto
Luento on keskiviikkona 2.11. klo 18.00 – 19.30 Lounais-Suomen-SYLI ry:n tiloissa osoitteessa Yliopistonkatu 24 A 4, Turku. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.
Vastaa